Till startsidan 09 September 2010 02:17 (Californien: 17:17)
Meny
Klubbnytt
Diskussionsforum
Bildgalleri (20.000 bilder)
Pryltorg
Gästbok
Gästboken - läs gamla
Träffkalender
Medlemmarnas bilar
Frågor & Svar
Länkar
Kontakta oss

Senaste 5...

Föreslå länk
Föreslå nyhet
Föreslå artikel
Sök
Nyaste Annonser
. Lykfästen?
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Är du inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

bjorken
2010-09-05
- Vad sägs om en pubrunda på lördag kväll 18/9 Bishop Arms kanske... "Be There or Be Square"

mikael berg
2010-09-03
sökes 4 tum droppad axel till nytt projekt 37 ford

bjorken
2010-09-03
18-19/9 Sättna och Slingshot avslutning är härmed avbokad på grund av svagt intresse...

Helsingerodder
2010-08-29
Cooolt! Blir inget sånt i år heller. Men nästa år kanske!! smiley

bjorken
2010-08-29
Nu är resan bokad... Landar i Californien 4 oktober... - Bonneville - Swap Meet Long Beach - Hot Rod Reunion - Pomona Swap Meet Here I Come

Arkiv Klotterplanket
Gå till ämne
Slingshot Rodders | Diverse | Anything goes.....
Författare E85 Teknik
Wiking
Användare

Registrerad: 09.04.06
Publicerat datum: 2007-05-14 21:24
Hej! Jag har ju provat E85 under en tid i min -32 cabbe. Under sommaren som kommer så borde jag hinna prova ut det här "fullt ut" så att jag kan lämna en utförlig beskrivning på fördelar och evetuella nackdelar. På de mil som jag rullat hittills så ser det ut ungefär så här.

Chevrolet 350
Kompression ca. 11-12/1
MSD tändning
Förgasare Carter 625 (edelbrock)
Tändningen ökades från 38 grader till 43 grader förtändning.( nås vid ca 2000 rpm)
Munstycken primär och sekundär ökades med ca. 17% i diameter.
Detta visade sig vara för lite. Tack vare etanolens egna syreinnehåll
så verkar det behövas rejält med bränsle för att nå det idealiska
lambda 0,8 som rekommenderas för max effekt. Med de största
munstycken som finns i Hansen Racing så har jag nått ca. 0,9 i lambda. Effektökningen är rejäl. Den känns verkligen. Jag ska
prova med mer förtändning mm. ändringar.
Det har dykt upp ett problem och det är smuts i tomgångs munstyckena. Om detta beror på spriten vet jag inte men nu har jag
kompletterat med ett bränslefilter vid förgasaren. Det finns fler fördelar än effekt ökningen. Jag kan låta bilen gå på tomgång i garaget utan att det luktar något. Den LÅTER FRÄNARE, en viktig fördel. Den är inte svårstartad. Jag återkommer med mera info.

Hej!"
Jag glömde en sak. Tomgångs skruvarna fick jag skruva ut helt.
Då når jag lambda 1.0 på tomgång. Det är ju OK även om det skulle vara bättre med lite fetare blandning eftersom tomgångs delen följer med en bit upp i varvtals registret på carter (edelbrock) förgasaren. De skulle ge lite bättre effekt på låga varv. Hur som helst så är det bara att convertera och åka miljö hot-rod. Jag återkommer med mera info.

Hej igen!

Bränsleförbukningen är nu kollad på senaste körningen från Bollnäs till Sundsvall. Endast långkörning alltså. Den drar 1,43 liter / mil.
Men då går den lite fetare än nödvändigt eftersom jag satsar på att få ut högre effekt. Om det är någon som vill optimera för att få så låg förbrukning av bränsle som möjligt (ointressant på en Hot-Rod) så bör lambda 1.0-1.1 innebära 0,1-0,2 l mindre. Hur som helst så skulle jag vilja få ner lambda till 0,8 men då måste jag nog åka med dubbla fyrisar. Men den går himla fint redan nu. Testade idag ut till Patrik och hem och över 4000 varv så märks det mest.

Hej igen!
Nu är jag tillbaka efter en tur TOR Östersund. ca. 40 mil. Inga problem med tomgången efter att jag kompletterat med ett bränslefilter före förgasaren. Nu kollade jag bränsleförbrukningen igen och med det lambda värde som jag nu har (0,9) så drar den nästan 2 liter milen. Varför det blev så mycket mera på den här resan jämfört med den till Bollnäs vet jag ej men den här gången tankade jag ända upp till locket så det borde vara rätt. Kostnaden blir något högre än med bensin om man ska åka med så här fet blandning. Men den går "gött". Jag provade att förändra tändningen, ökade några grader men märkte ingen skillnad, sänkte sedan några grader från grundinställningen men inte heller det blev någon skillnad. Jag ska försöka läsa mig till lite kunskaper om detta. Det verkar påverka mindre än när man gör liknande förändringar med bensin som bränsle. Jag återkommer om detta.
/Göran

Hej igen!
Hittade en som verkar veta vad han håller på med. Mina farhågor verkar stämma. Spritens underbara egenskaper innebär tydligen att behovet av tändkurva som påverkas av motorns belastning, gaspådrag och varvtal i stort sett inte behövs!!!!! Denna nya insikt innebär att jag nu börjar med att koppla bort vacum förställningen och sedan ställer in tändningen på 40 grader som utgångs punkt. Sedan får nya prov utvisa om även området upp till 2000 varv som är gränsen där min fördelare förställer max måste förändras eller kanske blockeras helt. Hur som helst så kommer jag nu att plocka ur nya sköna krafter på låga varv när jag kommit till denna insikt. Jag återkommer till helgen när jag hunnit prova detta.
/Göran

20090629 Hej igen!
Något nytt i år. Nej egentligen inte, det blev en rengöring av förgasaren även detta år och sedan funkar det klockrent igen. vad beror nu detta på, ja jag är 99% säker på att det är bränslepumpen som ställer till med problemet. Rekommendationen är alltså att förutom modifiering av förgasare och tändning även montera en pump som klarar alkohol + bränsletrycksreducering, detta före att de som säljer E85 förgasare rekommenderar högre bränsletryck. För övrigt så går motorn lika otroligt bra och att vara +6000 är inga problem, varvträknaren är graderad dit så sedan har jag ingen koll.
Men största besvikelsen är att inga andra hakar på och konverterar. jag hjälper gärna till , så sätt igång nu.
/Göran

Redigerat av Wiking datum: 2009-06-29 23:27
Författare RE: E85 Teknik
frasse
Superadministratör

Redigera

Hemort: Sundsvall
Registrerad: 11.03.06
Publicerat datum: 2007-05-30 08:33
Det låter som att det börjar bli dags för en bromsbänk snart, eller hur???

Det måste vara kanonintressant att köra dels som förut, med bensing och dels med E85 för att verkligen få reda på skillnaden.

Go... went... gone!!
Wiking
Användare

Publicerat datum: 2007-05-31 22:12
Hej!
Nu har jag provat med förändrad tändkurva. Jag har kommit fram till att vacumförställningen kan vara kvar. Däremot det som fungerar klockrent är att plocka bort vikterna i fördelaren och sedan ställa in 40 grader förtändning. Nu är det bara några grader i tändkurva som då ligger på vacum förställning från tomgng och en bit upp (ca 1500 rpm). Vilen skillnad det blev. Ett otroligt fint gassvar, bättre bottenvrid, bättre tomgång , kort sagt, det fungerar toppenbra.
Receptet för att köra på E85 blev så här. (proven fortsätter vidare)

Hög kompression
MSD Tändning
Största möjliga munstycken i Edelbrock 625 förgasaren (använd bredbands lambda och försök nå lambda 0,8-0,9 i alla driftfall)
Acc. pump på max flöde.
Tomgångs munstycken max utskruvade gav lambda 1.0
Ta bort vikterna i fördelaren. Behåll vacum förställning.
Ställ in 40 grader förtändning vid >3000 varv

/Göran
Wiking
Användare

Publicerat datum: 2007-06-07 08:33
Hej!
Bilen går helt suveränt bra nu. Den är grymt stark genom hela varvtalsregistret. Jag fattar inte att det här med tändkurvans förändring var så svårt att hitta någon information om. Det känns som konverteringen är fulländad nu men jag återkommer med rapport om bränsleförbrukning och hur det har fungerat under sommaren.
/Göran
Wiking
Användare

Publicerat datum: 2007-06-16 22:39
Hej!
Har åkt en del under veckan och det funkar perfekt. Motorcykel känsla på alla varvtal. Undrar om det här kan vara lösningen för andra som har motorer som har problem med tomgång och ork på låga varv. Det är ju en helt annan motor än när jag körde på bensin!!
/Göran
Wiking
Användare

Publicerat datum: 2007-06-21 19:19
Hej!
Nu har jag hittat en nackdel med konverteringen till E85.
Görel ska ha bilen hela tiden p.g.a att den blev så rolig att köra.
smiley
frasse
Superadministratör

Redigera

Hemort: Sundsvall
Registrerad: 11.03.06
Publicerat datum: 2007-06-21 21:19
smileysmiley That's life/wife!!

Go... went... gone!!
Wiking
Användare

Publicerat datum: 2007-07-22 22:38
Hej!
Nu finns det lite mera att berätta. Jag och Peter åkte ned till HRR på fredags kvällen. Peter som inte provåkt sedan jag konverterade tyckte att det kändes som om motorn var utbytt till en modern insprutnings motor. Ett bra betyg på resultatet. Färden ned till Eskilstuna (vi sov över där) gick problem fritt. Den högsta bränsleförbrukning som vi kom upp i var 1,5 liter/mil och då låg vi i 110-120. Dessutom så trycker man ju alldeles för ofta på gasen, alltså ingen ekonomi körning direkt. Det innebär ju ytterligare en fördel med spriten, den går mycket billigare än på bensin. Vi köpte E85 för 7,66 vilket ger en kostnad på 11,50 kr/mil. Det är ju inte för att spara pengar som jag konverterat utan detta är ju en bonus. Jag körde 2 "race" nere på reunion och det spinner ju hysteriskt med "diggisarna" men helt klart så har jag mer ork på slutet när de 201 metrarna är slut. Jag har ju inte byggt bilen för att köra 201 meter utan för att den ska vara rolig att använda dagligen. Frasses id'e om en Slingshot dragster är ju helt rätt. Frågan är hur man ska få tiden att räcka till. Det är ju läge att diskutera denna idé över en pilsner. Slutligen, NU är jag ännu mer positiv till E85. Är det någon fler som vill prova på detta i klubben så hjälper jag gärna till. Vi hörs!
Wiking
Användare

Publicerat datum: 2007-07-22 22:51
Hej igen!
Jag glömde en viktig sak. Före resan så fick jag tag på ett steg mindre nålar av Ulf Skoog (TACK!) + att jag satte i hårdare fjädrar (tack Ulf!) (8HG) för att nålarna ska lyfta tidigare när varvtalet lämnar tomgång. Resultatet blev lambda 1,0 på tomgång och sedan 0,9 i stort sett genom hela registret oavsett belastning och gaspådrag. Den pendlar ned mot 0,85 i vissa lägen och i något läge en kort tid mot 1,1. Det ser väldigt bra ut. Det enda som är kvar att optimera är vilken förtändning som ger max effekt uttag. (OBS: rak tändkurva) Frasses dator som kan registrera acceleration mm. kanske kan bli en lösning på detta. Tills vidare kör jag med 40 grader förtändning.
Wiking
Användare

Publicerat datum: 2007-07-22 22:57
Hej igen!
Pelles kommentar efter att ha legat bakom cabben. " Den luktar spolarvätska" tyder också på att jag äntligen lyckats "få in" tillräckligt med sprit eftersom det nu tycks finnas en del oförbränd sprit. Även lambda värdena visar ju detta. Perfekt, då bör max effekten vara nådd.
Wiking
Användare

Publicerat datum: 2007-07-30 19:39
Hej!
Jag såg just att Statoil sänkt priset till 7,33 på E85.
Det ger ett pris av 10,26 / mil på min senaste tankning.
Oootrooligt bra, VAD väntar ni på?? Konvertera nu!
Wiking
Användare

Publicerat datum: 2007-08-07 22:44
Hej!
Det blev en jobb resa till Sollefteå den här veckan. Det blir nog ca. 40 mil innan veckan är slut. Fortfarande inga som helst problem med bilen. Det finns 2 mackar här i Sollefteå som säljer E85 så problemet med att hitta tankställen i norrlands inland är nog snart över. Vi hörs!!
Författare RE: E85
Wiking
Användare

Publicerat datum: 2008-05-27 21:44
Hej!
Fortfarande ingen som är intresserad av att köra på E85. Det är märkligt med tanke på det positiva resultatet. Hör av er, jag hjälper gärna till.
piraya2
Användare

Hemort: Sundsvall/Stockholm
Registrerad: 11.03.08
Publicerat datum: 2008-05-28 11:51
Jag kommer att chippa min LT1 för E85. Körde Pontiacen jag hade tidigare på det också, men då var det mer "bonnsmide". Funkade kalas i allafall.
piraya2@spray.se
benkebus
Användare

Registrerad: 28.11.06
Publicerat datum: 2008-05-29 08:26
Tjena...
Kan ju bara tala om att min nya motor kommer att köra på E85smiley
Benke
Wiking
Användare

Publicerat datum: 2008-08-05 08:18
Hej! Lite ny info har jag faktiskt. När jag tog fram -32:an efter vinterdvalan så krånglade förgasaren igen, jag rengjorde tomgångs delen i carter förgasaren och nu har jag kört 250 mil ytterligare i sommar (bl.a till Hamburgsund) utan några problem. Bilen går otroligt bra , lågvarvsegenskaperna som var så dåliga på bensin är numera helt perfekta och bilen är verkligen rolig att köra. Det verkar vara samma problem med att tomgångsdelen i förgasaren fastnar igen när bilen står hela vintern. Varför vet jag inte. Jag har köpt en bränslepump som är avsedd för alkohol och en bränsletrycksregulator, jag återkommer när den förändringen är provad. En del frågor har kommit i sommar från andra som provat med E85. Jag har EJ härdade säten i topparna och jag kör EJ med blyersättningsmedel. Funkar det? Tjaa... inga problem så här långt , den går bara bättre och bättre. En annan fråga är tändkurvan. Än en gång, det stora lyftet med min konvertering var när jag ställde in 40 grader förtändning med vacum inkopplat, vikterna borttagna. Nästan ingen tändkurva m.a.o. OM du försöker använda tändkurvan som är avsedd för bensin så går motorn varm (eftersom alkoholen kommer att förbrännas när den hamnar i grenbrören) + att den utnyttjar bränslet väldigt dåligt. Urban med -37 chevan i Hudik. provade med helt rak tändkurva 38 grader och det verkar funka bäst den motorn. Det hela påverkas naturligtvis av kompression , kamaxel mm. mm. Med överladdning så ska det tydligen vara fast tändning men lite lägre (32-38 grader) enligt dom som provat. Jag har provat ända upp till 45 grader på min 350' och först efter 45grader märker jag att motorn börjar gå lite "tyngre". Alkoholkonsumtionen -smiley ligger på 1,5 liter vid blandad körning. (8,40 litern) Jag återkommer senare i sommar.
/Göran
Författare RE: E85 teknik
Wiking
Användare

Publicerat datum: 2009-06-29 23:30
20090629 Hej igen!
Något nytt i år. Nej egentligen inte, det blev en rengöring av förgasaren även detta år och sedan funkar det klockrent igen. vad beror nu detta på, ja jag är 99% säker på att det är bränslepumpen som ställer till med problemet. Rekommendationen är alltså att förutom modifiering av förgasare och tändning även montera en pump som klarar alkohol + bränsletrycksreducering, detta före att de som säljer E85 förgasare rekommenderar högre bränsletryck. För övrigt så går motorn lika otroligt bra och att vara +6000 är inga problem, varvträknaren är graderad dit så sedan har jag ingen koll.
Men största besvikelsen är att inga andra hakar på och konverterar. jag hjälper gärna till , så sätt igång nu.
/Göran
Sundfors
Användare

Hemort: Hög
Registrerad: 24.11.07
Publicerat datum: 2009-07-03 19:54
Jag kör -48:an på E85, konverteringen var enkel....bytte till ett annat pumphandtag på macken, höjde tändningen och vred upp luftskruvarna 1 varv...och se...bilen går som en klocka...ÄN smiley
Wiking
Användare

Publicerat datum: 2009-10-04 11:45
Kort rapport från årets säsong.
Bilen går fortfarande klockrent och nu är det nog dags snart för "slangarnapajar" och "topparnapajar" och "motornkantaskada" folket att fundera lite.
Jag har svårt att tänka mig en bättre lösning på motorer som har för hög kompression och extremt vass kamaxel. I år körde jag igenom motorn med bensin nu när vi ställde undan den så får vi se om det lilla problemet med förgasarrengöring på våren försvinner. Sedan har jag glömt skriva att jag också (alltid, även de bilar som jag kör på bensin) häller i en "skvätt" olja i förgasaren och låter motorn suga ned oljan i cylindrarna för att "konservera" inför vintern.
Gå till Forum: